söndag 29 augusti 2010

Primärvårdsjouren

Börja här

Jag visste faktiskt inte att primärvårdsjouren fanns. Jag trodde att det var akuten som gällde.

Väl på plats öppnade en sköterska luckan i receptionen och jag visade tyst upp min tumme.
- Jaha, det är du som har skurit dig med osthyveln. Välkommen.

Jag är väldigt nervös inne på vårdinrättningar. Extrem låg smärtgräns och fobi för vita rockar har skapat min rädsla.

Sköterskan var väldigt trevlig. Det var jag och ett litet sjukt barn i väntrummet. U's syster Karin ringde och jag började göra som jag brukar vid nervositet. Jag pratar mycket och högt. Speciellt om att jag var lite nervös och att jag aldrig varit på en vårdcentral som patient utan att svimma.

Sköterskan måste ha hört mig för när jag kom in på salen fick jag genast lägga mig ner.

Om du inte vill läsa om blod kan du sluta här.

Storbandaget plockades av och blodet började återigen rinna. nu började jag känna en liten svimmningsattack men jag klarade mig tack vara att jag redan låg ned. Good move by the sköterska.

Nytt provisoriskt bandage innan läkaren skulle komma in. nu skulle det bli lite väntan. Ni som känner mig vet att om jag lägger mig ner en liten stund på vilket underlag som helst så somnar jag ganska lätt. Så också nu. På ett pappersskydd med bandagerad hand på ett rostfritt bord somnade jag. Jag somnade hårt. Som att somna för natten hårt.

När sköterskan var klar med rengöringen och den provisoriska omplåstringen var klockan 1930. När jag kollade på klockan nästa gång var klockan 2010. Jag hade sovit 40 minuter på en brits. Eftersom jag låg på rygg hade jag garanterat snarkat.

Det jag vaknade av var när sköterskan kom in och kollade läget.

-Hur mår du
- (torkar bort dregel) Bara bra, jag ligger här och sover. Har du något täcke?

Det jag sa om täcke var ett skämt, men den snälla sköterskan tog det på allvar och hämtade min jacka som hon la över mig.

- här ska du få. Ligg och mys så kommer läkaren snart.

Sötaste sköterskan! Så omtänksamt. Höj länen genast för dessa fantastiska människor(fast jag är fortfarande lite rädd för dom)

Efter någon minut kom läkaren in och plåstrade om mig lite snabbt. läkaren hette Ivana. Innan jag gick fick jag följande information.

Om smutsigt, den bort, första kvar, dusch - handske, kanske 10 dagar, om den bort, ser att första lossnar, byt den.

Ivana var jättesnäll och med viss hjälp av teckenspråk gjorde hon sig förstådd. Stelkramp slapp jag också.

5 kommentarer:

SUV for life sa...

Coolt du har inget fingeravtryck nu då?

Unknown sa...

Nepp. Måste skaffa nytt pass kanske?

Tur jag har tre olycksfallsförsäkringar.

Spiro sa...

Sjukskriven en månad nu då? ;oD

No-one sa...

Vilken pärs! Tur att du överlevde i alla fall. Även om det var med nöd och näppe.

Unknown sa...

Och ni snackar om att föda barn... Ni vet inte vad smärta är!