tisdag 13 juli 2010

Magister Ernst på teknik och fysik

Jag kom och tänka på Ernst idag. Inte barfotaErnst utan magister Ernst som hade hand om teknik och fysik på högstadiet. Ernst uppfattades då som en hård jävel. Det var alltid strikt ordning och inte ens busarna vågade sig på honom. För att beskriva så att ni unga förstår så var det mössa av som gällde.

Nu var det så att vi hade inte mössa på oss inomhus på den här tiden så våra (i alla fall mina) fasor var att bli uppläxad för att man
  1. Vägde på stolen
  2. Hade blyertspennan i bakfickan(med penna menar jag en riktig penna, inte en sådan man trycker på, gisses, jag känner mig gammal)
Förklaringen till dessa rekler var att om man vägde på stolen gick det där gråa gummiskyddet på stolsbenet av och golvet OCH stolen således förstördes. Den andra punkten gällde pennan, och då förstördes blyertsstiftet i pennan och ramlade ut när man vässade den(framme vid katedern. Vet alla vad en kateder är? Om inte får ni Googla. Attans vad gammal jag blev nu, Google vet jag vad det är i alla fall. Sök där)

Nu när jag har blivit så väldigt gammal har jag förstått att Ernst inte var så sträng egentligen. Han var bara gubbsnål och kunde inte hantera sin ilska när han såg produkter som förstördes. Ni vet en sån gubbe som tejpar ihop trasiga 5-kronors plasthinkar istället för att köpa nya och som aldrig sitter i soffan för att den slits. En sån där dumsnål gubbe som skakar ut droppar ur bensinslangen och som aldrig ger dricks. En gubbe som tar gamla vägen istället för E4 när han ska från Timrå till Sundsvall för att den är närmare. En gubbe som suddar ut korsorden och löser dom igen, tar ett ark enkelt toapapper när han skiter, aldrig kastar mat, sparar på allt och som duschar kallt.

Jag kom och tänka på Ernst idag när jag:
  1. Sa till Samuel på skarpen när han vägde på stolen(nämnde att både stolen OCH golvet kan gå sönder
  2. Blev lite arg när inte korken satt på tuschpennan
Hjälp, jag är påväg att bli Ernst och det är Inte barfotaErnst!

Usch! imorgon måste jag anti-gubbifiera mig.

5 kommentarer:

Mariana sa...

Du är ingen gubbe, du är ju i min ålder :-), saknar dig! och U! tack för senast,
PS har Ulrika slutat att skratta än? hehehehe

Anonym sa...

Fröken Andersson: Jag småskrattar fortfarande men skärper mig när Janne ger mig argablicken. Synd att jag inte sansade mig och tog en bild på "tvillingarna". Något nytt på balkongen med de tre blomkrukorna?

Mariana sa...

De har hållt sig lugna ett tag :-) kanske har de börjat jobba? hehe

Helene sa...

:D du är ju skitkul ju!!

Och skiiit - kan hända att jag också en Ernst!! Eller nån kvinnlig variant på Ernst då. Men näe, så kan det väl inte vara?!

I alla fall inte så där "Snål-Ernstig", men däremot sjukt tantig genom att hålla på och hönsa mig hela tiden. "Aaaakta barn! Trampolinen är hög!!" Anmen nähä liksom...

"Nej, nej, inte dyka så. Men kan slå i huvudet i kanten! Och då kan man faktiskt dööö!!" Sannolikt, eller...?

Och "Nej barn, inte glass nu. Nu äter vi makaroner och korv i mattermos och tar grönsaker till annars kan man få ont i magen!!" Präktiga tråkmorsa...

:)

-----

Hoppas att ni får en härlig sommar!! (Åsså lägger vi ner en del av det här gubbandet och tantandet va...?

Hälsa!!

(Fan, jag känner igen katedern också... :)

Gabbi sa...

Hahhahaaa!!!